kunnen wij onze banken nog vertrouwen?

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 109
Lid geworden op: 6 januari 2006, 9:48
Locatie: Purmerend
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Manuel schreef:
Blizzard schreef:@Manuel, omdat jij niet internetbankiert doet er in dit geval weinig toe, of de toegang moet alleen plaats hebben kunnen vinden tot internet-bankieren-klanten. Maar ik heb geen idee of dat uberhaupt enigszins gescheiden is.
Omdat ik niet Internet-bankier doet er weinig toe? Dat begrijp ik niet... Omdat ik niet Internet-bankier he ik hier toch geen last van?
Nou in dit geval mogelijk wel, omdat bepaalde klanten de gegevens van andere klanten konden zien, en zelfs overboeken van spaar naar gewone rekening als ik alles goed begrepen heb. En dus zou je er WEL last van kunnen hebben, ondanks dat je zelf niet aan internetbankieren doet.
using: SeaMonkey 2.13
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het is natuurlijk wel puur speculatief.

Gevoelsmatig ga ik er eigenlijk van uit (maar ook dat is speculeren) dat je alleen in kunt loggen op iemands rekening die ook aangemeld is voor Internet-bankieren.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Manuel schreef:Ik heb ze thuis liggen, en ik kan zèlfs nog schrijven met een pen of potlood (een ouderwetsche vaardigheid uit den vorige eeuw),
Alleen lijkt me het gebruik van potlood nogal fraude gevoelig... Gum-gum, en hopla: naar rekening van andere begunstigde :lol: (en bedrag maal tien)

En het klopt dat het ook vroeger niet waterdicht was, maar het aantal slachtoffers bleef (denk ik, puur speculatie) beperkt omdat die fraude redelijk arbeids intensief was (postbus leegvissen, enveloppe openstomen, rommelen met het formulier etc).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

common sense schreef:
Manuel schreef:Ik heb ze thuis liggen, en ik kan zèlfs nog schrijven met een pen of potlood (een ouderwetsche vaardigheid uit den vorige eeuw),
Alleen lijkt me het gebruik van potlood nogal fraude gevoelig... Gum-gum, en hopla: naar rekening van andere begunstigde :lol: (en bedrag maal tien)
Daarom gebruik ik ook pen! Potlood vermeldde ik slechts om aan te geven dat ik ook daar nog mee schrijven kan :D
common sense schreef:En het klopt dat het ook vroeger niet waterdicht was, maar het aantal slachtoffers bleef (denk ik, puur speculatie) beperkt omdat die fraude redelijk arbeids intensief was (postbus leegvissen, enveloppe openstomen, rommelen met het formulier etc).
Ja, want computers zijn razendsnel, Internet is snel, je kunt de dingen automatiseren.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

http://tweakers.net/nieuws/48895/Virus- ... selen.html

de vraag was: kunnen wij onze banken vertrouwen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik denk dat we de banken wel kunnen vertrouwen, maar het internet niet zo...
Overigens een goede reclame voor UNIX (want -nog- niet gevoelig voor dit soort geintjes). ;)
Het zou me trouwens ernstig verbazen als die mensen hun geld niet terug krijgen van de ABN/AMRO.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik begrijp dat het volgens de "EULA" van MS MSN's IM netwerk verboden is om dit in te zetten voor commerciële doeleinden.

Dat geeft al meteen 2 dingen:
1. Als dit gebeurt, is het niet legaal in landen waar die EULAs geldig zijn
2. Een duidelijke reden waarom veel mensen niet van dit netwerk gebruik kunnen maken

Overigens gebruiken de ouderwetse netwerken geen encryptie en zullen je gegevens dus "bloot" over het net verstuurd worden. Zelfs met Jabber wordt verkeer tussen 2 servers (S2S) meestal niet geëncrypt. Met de huidige generatie IM is het dus absurd om dit soort gegevens uit te wisselen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Z_God schreef:Ik begrijp dat het volgens de "EULA" van MS MSN's IM netwerk verboden is om dit in te zetten voor commerciële doeleinden.

Dat geeft al meteen 2 dingen:
1. Als dit gebeurt, is het niet legaal in landen waar die EULAs geldig zijn
2. Een duidelijke reden waarom veel mensen niet van dit netwerk gebruik kunnen maken

Overigens gebruiken de ouderwetse netwerken geen encryptie en zullen je gegevens dus "bloot" over het net verstuurd worden. Zelfs met Jabber wordt verkeer tussen 2 servers (S2S) meestal niet geëncrypt. Met de huidige generatie IM is het dus absurd om dit soort gegevens uit te wisselen.
Mee eens.

Het is de waan van de dag: niet omdat het veilig is, maar omdat het kan, en zo lekker handig is.
Plaats reactie