Lightning gebruiken door meerder Gebruikers

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Lightning gebruiken door meerder Gebruikers

Bericht door Bertus »

Heren, Dames.

:?: Wie kan mij kort en bondig :? uitleggen hoe ik meerdere gebruikers op de zelfde PC met de zelfde Lightning calender kan laten werken. (netwerk komt later wel)
Ik wil graag dat we een gezamenlijke kalender gebruiken zodat ik en zij op de hoogte blijven van elkaars afspraken Ik lees van alles maar een duidelijke beschrijving is er niet 8)

Thnx
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Lightning gebruiken door meerder Gebruikers

Bericht door jack2go »

Bertus schreef:Heren, Dames.

:?: Wie kan mij kort en bondig :? uitleggen hoe ik meerdere gebruikers op de zelfde PC met de zelfde Lightning calender
Thnx
Ik neem aan dat je met XP pro werkt?
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

Ja, XP pro en meerde gebruikers, zoals XP bedoeld is en tevens zou ik graag met mijn PDA sync'en maar dat zal in eerste instantie via birdysync moeten. (veiligst en stabiel)
Dus zal de cal. file in gedeelde bestanden moeten staan naar mijn idee, anders zal het niet werken. Ik heb ook geprobeerd iets met gedeelde mail maar dat werk ook nog niet helemaal.
Misschien wel verstandig om dit zo te regelen met in het achterhoofd dat dit later naar het netwerk overgebracht zal worden.
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

Ik vermoed dat dit moet lukken:

Je maakt gewoon een 'netwerk'agenda aan.
als locatie geeft je: file:///C:/folder/calendar.ics

Meer info kan je hier vinden:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=600000

grz
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

even voor de duidelijkheid, Folder moet ik dus zien als een bestand(.ics) in gedeelde documenten?
Anders kom ik toch met lees en schrijf rechten te zitten?
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

heb m aan de praat gekregen, gaat dit ook zo makkelijk met een gezamelijk mail account en gezamenlijk adresboek?

en de button met private :? Als ik een gebeurtenis aanmaak en deze met de button PRIVACY aanmerk kan ik m ook gewoon openen in het andere gebruikers account??? das niet de bedoeling volgens mij maar kan me vergissen. Kunnen jullie me uitleggen hoe dit dan werkt? :)
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

Ik vul in het nieuwe calender aanmaak de lokatie in met file:///C:\folder\shared folder\bestand.ics en dit wordt automatisch omgezet naar file:///C:/folder/all users/Documenten/bestand.ics
Kan iemand mij dit beknopt uitleggen? :D zal wel iets met netwerk adressering te maken hebben.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Volgens mij(correct me if I am wrong) heb jij het over Sunbird. Lightning werkt in Thunderbird
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

Hey,

Blij dat het gelukt is:
Folder moet ik dus zien als een bestand(.ics) in gedeelde documenten?
folder moet je zien als een gedeeld pad. vb. file:///c:\documents and settings\all users\...\agenda.ics
Je kan hem ook gewoon ergens op de schijf zetten waar iedereen kan lezen en schrijven!
agenda is de naam die je er zelf aan geeft...
heb m aan de praat gekregen, gaat dit ook zo makkelijk met een gezamelijk mail account en gezamenlijk adresboek?
Wat betreft de mail en adresboek, dit moet je eens navragen in het TB forum. Hier heb ik geen idee van...

en de button met private Confused
Wat betreft private: Op deze manier ziet Sunbird/Lightning je dus als 1 gebruiker. Hierdoor zal de knop private niet lukken.
Wat je kan doen is 2 agenda's aanmaken: Eentje gedeeld, en eentje private voor elke account...
Ik vul in het nieuwe calender aanmaak de lokatie in met file:///C:\folder\shared folder\bestand.ics en dit wordt automatisch omgezet naar file:///C:/folder/all users/Documenten/bestand.ics
Dit is volgens mij windoos gerelateerd...
Volgens mij(correct me if I am wrong) heb jij het over Sunbird. Lightning werkt in Thunderbird
Neen, dit kan allemaal perfect in zowel lightning als Sunbird. Het enige verschil tussen beide is dat het ene standalone is, en het andere geïntegreerd in TB. Maar qua werking doen ze (ongeveer) identiek hetzelfde.

grz
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

Bedankt koenH, is duidelijk en ik werk met Lightning trouwens.

Ik heb de file in de de gedeelde documenten staan en dus zal er verder geen problemen zijn met lezen en schrijven.
Die button privicy is dus alleen werkend als je een netwerk agenda hebt? begrijp ik.
Heb inderdaad nu twee agenda's, maar niet dat ik grote geheimen heb 8) hoor. maar als ik dus verder lees is het met lightning dus niet mogelijk om te gelijk de agenda file aan te spreken. Kan nu trouwens ook niet omdat het op de zelfde pc is. en nog niet op het netwerk.
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

Aha helaas heren, mijn andere gebruiker ziet wel de agenda maar zodra ze iets wil inschrijven gaat de agenda op slot :shock:
Er wordt een fout gemeld dat de callender alleen lezen is maar zodra ze heeft afgevinkt en schrijfmodus is en daarna weer opnieuw invuld dan gaat de cal. weer op slot.?????
Ik ben admin maar zij is gebruiker, toch staat de cal. in gedeelde mappen. :?:

Please help :x
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

Probeer de agenda eens in een dir onder de C:/ schijf te zetten... (dus niet documents&settings)...
Ik vermoed dat het probleem schrijfrechten van windows zijn...

grz
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 november 2007, 12:44
Locatie: Schalkhaar
    unknown unknown

Bericht door Bertus »

Heh Koenh en natuurlijk de rest! 8)

Oorzaak!: Blijkt dat ik dus onder Xp eenvoudige rechten werk en dus niet onder uitgebreide beveiliging. In gedeelde mappen deel je dus je bestanden maar je kunt ze niet bewerken :? Wat wel weer met een tekst file werkt???? :shock:
Oplossing: ik heb in gedeelde mappen een map agenda gemaakt en deze dus in eigenschappen - tabblad delen - van deze map een "gedeelde netwerk map" gemaakt en "netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen" aangevinkt. probleem opgelost.

Nu krijg ik dus geen meldingen meer. :D :D :D

Nu is mijn vraag natuurlijk: waarom kan ik een tekst file direkt onder gedeelde documenten wel bewerken en andere bestanden niet?
Waar kan ik dit eventueel aanpassen. :?

Pfhhh weer een halve nacht niet geslapen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

Dit lijkt me meer op een windowsvraagje...
Hier kan ik je spijtig genoeg niet op antwoorden...

grz
Plaats reactie