Ontdek een firefox geheim

Tips om handig gebruik te maken van Firefox als webbrowser.
Plaats reactie
stevenentabita
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 januari 2008, 21:15
    unknown unknown

Ontdek een firefox geheim

Bericht door stevenentabita »

Check deze link uit :D

werkt, heb het getest :P

http://mozillalinks.org/wp/2007/12/unco ... ll-button/
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Leuke tip!
Bij deze verplaatst naar Tips voor Firefox.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Maar waarom die knop in hemelsnaam standaard verborgen is, is mij een groot raadsel... :)
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Ik vond het al vreemd dat die knop wél in Thunderbird en niet in FF beschikbaar was :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Pettic schreef:Ik vond het al vreemd dat die knop wél in Thunderbird en niet in FF beschikbaar was :roll:
Ja, vreemd ook dat TB wel een ingebouwde profielbeheerder aan boord heeft en FF niet (zou een hoop gedoe kunnen voorkomen, m.i.).
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Pettic schreef:Ik vond het al vreemd dat die knop wél in Thunderbird en niet in FF beschikbaar was :roll:
Ja, vreemd ook dat TB wel een ingebouwde profielbeheerder aan boord heeft en FF niet (zou een hoop gedoe kunnen voorkomen, m.i.).
Volkomen mee eens.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

adri schreef:
Pettic schreef:Ik vond het al vreemd dat die knop wél in Thunderbird en niet in FF beschikbaar was :roll:
Ja, vreemd ook dat TB wel een ingebouwde profielbeheerder aan boord heeft en FF niet (zou een hoop gedoe kunnen voorkomen, m.i.).
Maar daar moet je wél TB voor afsluiten helaas.
In de tijd dat ik nog Mozilla (de suite) gebruikte vóór het FF-tijdperk kon je binnen Mozilla van profiel omschakelen via een menu-item.
Het blijft dus toch wel behelpen net zoals bij FF via menu Start.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Manuel schreef:Maar waarom die knop in hemelsnaam standaard verborgen is, is mij een groot raadsel... :)
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je in FF direct een add-on kunt toevoegen.
In TB moet je eerst een add-on downloaden en dan installeren in TB.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

cysoon schreef:
Manuel schreef:Maar waarom die knop in hemelsnaam standaard verborgen is, is mij een groot raadsel... :)
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je in FF direct een add-on kunt toevoegen.
In TB moet je eerst een add-on downloaden en dan installeren in TB.
Het zou kunnen, maar dan nog...

Want wanneer die installeerfunctie op een site niet goed geconfigureerd is, of ontbreekt, dan moet het alsnog met de hand geinstalleerd worden.

Hoe dat laaste dan weer moet zien we hier als vraag op het forum regelmatig voorbijkomen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

cysoon schreef:
Manuel schreef:Maar waarom die knop in hemelsnaam standaard verborgen is, is mij een groot raadsel... :)
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je in FF direct een add-on kunt toevoegen.
In TB moet je eerst een add-on downloaden en dan installeren in TB.
In Bugzilla heb ik eens de volgende uitleg gelezen:
Mike Beltzner schreef:The "Install" button at the bottom left of the Add-ons manager allows a user to install a XPI file from their local disk. This is a pretty rare action; the primary mechanism for getting Add-ons will be through addons.mozilla.org or other websites.

I'm concerned that most users new to Add-ons will presume that the best way to install an add-on will be through the "Install" button. It should be removed to avoid confusion.
Ik vond het een erg kromme redenering, maar dat zij dan zo. Ik zou eerder zeggen "plaats dan een andere tekst op die knop" of plaats er een waarschuwing achter waarin wordt vermeld dat je addons normaal gesproken via addons.mozilla.org ophaalt en dat je via die knop alleen extensies vanaf schijf kunt installeren. Als je het dan zo maakt dat die melding slechts 1 keer getoond wordt of dat een gebruiker eenvoudig die melding kan uitschakelen, dan ben je er volgens mij ook. Dan hoef je niet via een hide-instelling alsnog die knop zichtbaar te maken.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=342656
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=342655
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Martijn: ik ben het roerend met je eens. Je kunt de de dingen ook té simpel willen maken, om de 'gebruikers niet in verwarring te brengen'.

Deze reactie op bugzilla geeft een heel goed argument om de knop wel te tonen, evt. met een iets aangepaste tekst.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dan Firefox (en misschien ook andere Mozilla producten, maar die gebruik ik niet) almaar simpeler moeten worden. Dit gaat wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid voor de ook maar iets meer ervarener gebruiker.

Het argument dat ik dan vaak hoor is dat alles toch in te stellen is via about:config, maar wanneer ik daar elke keer meer in moet stellen, dan wordt voor mij de gebruiksvriendelijkheid steeds ietsje minder.

Je kunt je afvragen waarom men denkt dat Firefox steeds simpeler moet. Ik denk vanwege het streven om te concureren met MS IE.

Vanuit dat streven schrijf je dus software, terwijl het enig juiste streven misschien zou zijn om perfecte software voor het web ste schrijven, met niet meer, maar ook niet minder menu's / knoppen dan nodig.

Een progamma dat veel kan, op een complex ding als het Web, mag best wel flink wat knopjes hebben.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Firefox begon z'n leven als Phoenix. Het idee voor die browser was om een einde te maken aan de volgende stappen:
1) download en installeer Mozilla (wat nu SeaMonkey is)
2) ga eerst een tijdje configureren totdat de browser werkt zoals jij het handig vindt.
Daarom kwam er een Phoenix waarbij de standaard-instellingen de meest gewenste waren. Dat was het begin van het huidige succes van Firefox.

Uiteraard moeten daarbij keuzes gemaakt worden om het voor iemand die de browser voor het eerst gebruikt zo eenvoudig mogelijk te maken. Alleen denk ik dat de ontwikkelaars in dit geval net iets te ver door zijn geschoten. Maar goed, daar veranderen we hier weinig aan, dus zullen we er verder mee moeten leven. Dat betekent eenmalig in je profiel in about:config duiken en die instelling inschakelen.
Mijn andere favoriete about:config-instelling is om de compatibiliteit-controle voor extensies uit te schakelen. Dat vind ik wel erg handig. Al moet die controle echt wel standaard aan blijven voor nieuwe gebruikers, hoor. Het wordt niet voor niets the Firefox guru way genoemd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Keuzes, ja... En wat doorgeschoten, dat is ook mijn idee.

Met een beetje mazzel, als genoeg mensen dat ook vinden, en het straks nog verder doorschiet naar te simpel, krijg je straks 'vanzelf' (natuurlijke evolutie n.l.) afsplitsingen van Firefox erbij (met lekker veel in te stellen en/of ook lichter, zonder rss en places b.v., wat mij nog steeds niks lijkt).

Het bumpen van extensies: ik heb er 2 of 3 waarbij dat moet, en dan pas ik het in de xpi aan, niet in de geinstalleerde extensie, omdat ik de (gebumpte extensie op wil slaan, net als de andere extensies).
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik vind het wel een heel logische keuze. De kans dat een gewone gebruiker dit nodig heeft is wel degelijk bijzonder klein. De meeste gebruikers installeren zowiezo geen of slechts zeer weinig add-ons en wat ze wel installeren halen ze dan met zeer grote waarschijnlijkheid van de Mozilla-website. Met een duidelijker opschrift valt er misschien nog iets voor te zeggen om de knop wel zichtbaar te maken, maar in zijn huidige vorm vind ik het een goede beslissing.

Ik moet zelf ook altijd in about:config duiken om accessibility.typeaheadfind.linksonly = true en permissions.default.image = 3 in te stellen. Extra knopjes waren misschien makkelijker, maar dit is slechts nuttig voor een klein aantal mensen, dus vind ik het niet erg dat ik het zo moet doen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Rebil: wat je zegt geldt mijns inziens alleen voor de echte beginners. Veel van de mensen die wat langer met de browser werken kijken vaak wel verder dan hun neus lang is (dus verder dan de Mozilla add-ons site).

En je moet maar net weten dat je xpi bestand naar de browser kunt slepen om te installeren, en dat werkt dan weer niet met thema's, want dat zijn jar bestanden, daarvoor moet je het venster add-ons open hebben, sub 'Thema's', en daar moet je het dan heen slepen.

Niet echt handig allemaal.
Plaats reactie