Foto's samenvoegen met gimp

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Foto's samenvoegen met gimp

Bericht door Koen_92 »

Hoi,
Voor school heb ik een opdracht gekregen, waarbij ik van 20 mensen de schoenen moest fotograferen.
Die foto's moet ik nu op mijn weblog van school zetten. Dat gaat lastig, want die foto's moet je één voor één uploaden.

Is er daarom een manier om al die foto's samen te voegen tot één grote foto (met gimp)?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als je er 1 grote foto van maakt, dan wordt het volgens mij een aardig groot bestand. Dan duurt het uploaden volgens mij ook langer. Wel hoef je dan niet elke foto afzonderlijk te selecteren en te uploaden.

Volgens mij kun je ook de hele map met foto's selecteren en die met een FTP-programma naar de server slepen. Dan doet het programma het uploaden en maakt het niet veel uit hoeveel het er zijn.

Ook kun je een programma gebruiken dat er direct een foto-album van maakt. Op dat gebied vind ik JAlbum altijd wel een mooi programma.

Je kunt er ook 1 groot foto-mosaiek van maken ;-)

Maar goed, daarmee heb ik jouw vraag nog niet beantwoord: of je met GIMP foto's kunt samenvoegen. Maar natuurlijk kan dat. Je maakt een groot canvas en vervolgens kun je die foto's er 1 voor 1 in kopiëren.

Als je handig bent dan maak je voor elke foto een aparte laag aan. Dat biedt je namelijk later weer extra mogelijkheden. Zo'n laag kun je later namelijk alsnog verplaatsen. Ook kun je zo'n laag later resizen (schalen). Daarnaast kun je lagen enigszins doorzichtig maken en de volgorde ervan bepalen (welke laag schijnt door een welke andere laag heen). Verder kun je bepalen hoe de lagen ten opzichte van elkaar getoond worden (Normaal, Oplossen, Verschil, Lichter, etc).

Onlangs heb ik nog een stukje geschreven over het werken met lagen in GIMP: http://gimp.prikpagina.nl/read.php?f=1436&i=366&t=329
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

nirwana schreef:Volgens mij kun je ook de hele map met foto's selecteren en die met een FTP-programma naar de server slepen. Dan doet het programma het uploaden en maakt het niet veel uit hoeveel het er zijn.
En dat is het nu juist, de website van de school heeft geen ftp, daar moet je ze gewoon één voor één uploaden, Alhoewel ik ze natuurlijk ook ergens anders kan uploaden, en naar de schoolsite kan linken.
Jalbum doet het niet bij mij, Firefox krijgt die site niet goed gerenderd:
Afbeelding

Een groot mozaiek is wel grappig, maar niet echt wat ik bedoelde.
nirwana schreef: Maar goed, daarmee heb ik jouw vraag nog niet beantwoord: of je met GIMP foto's kunt samenvoegen. Maar natuurlijk kan dat. Je maakt een groot canvas en vervolgens kun je die foto's er 1 voor 1 in kopiëren.
Ja dat snap ik wel, maar is er niet een manier om dit snel en automatisch te doen? (bijvoorbeeld een wizard die vraagt welke foto's, en ze dan automatisch opslaat als één grote foto (met evt. witranden tussen de kleine fotootjes in die grote foto).
nirwana schreef: Onlangs heb ik nog een stukje geschreven over het werken met lagen in GIMP: http://gimp.prikpagina.nl/read.php?f=1436&i=366&t=329
Handig, dat komt vast en zeker nog wel eens van pas!
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Afbeeldingen aan elkaar plakken kan blijkbaar met ImageMagicks montage fo convert.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Ja dat snap ik wel, maar is er niet een manier om dit snel en automatisch te doen? (bijvoorbeeld een wizard die vraagt welke foto's, en ze dan automatisch opslaat als één grote foto (met evt. witranden tussen de kleine fotootjes in die grote foto).
Ik weet in elk geval dat IrfanView iets soortgelijks biedt. Als je daarvan de Miniaturen-optie opstart, dan kun je daarin afbeeldingen selecteren en van die afbeeldingen een overzichtsblad maken (via het menu Bestand). Die afbeelding kun je dan afdrukken of ergens opslaan of wat je er maar mee wilt doen.

Voor GIMP schijnt er ook een dergelijke oplossing te zijn: http://kward1979uk.deviantart.com/art/G ... T-47017354
Alleen werkt die dan weer niet met recente GIMP-versies.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ook is er een Python-script te zijn dat een dergelijke contactsheet kan maken: http://registry.gimp.org/node/120

Alleen krijg ik Python in mijn GIMP (onder Windows) nog niet echt aan de praat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja bedankt! contactsheet heeft geholpen.

Zelf werk ik met Ubuntu, daar zit python al standaard in.

Rebil:
Jouw manier zal ook wel geholpen hebben, alleen moest ik daarvoor weer een apart programma installeren.

Alles in één programma (in dit geval Gimp) is het makkelijkst.

Bedankt iedereen!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Zelf werk ik met Ubuntu, daar zit python al standaard in.
Jij mazzelaar ;-)
Ach, op mijn PC staat ook Ubuntu (HH beta inmiddels), maar toch start ik nog altijd Windows op. Dit omdat mijn bootmanager (Grub) standaard op Windows is ingesteld, want ik ben niet de enige PC-gebruiker hier in huis.

Daarnaast heb ik nog nooit een VPN-verbinding (voor mijn werk) werkend kunnen krijgen onder Linux. Als iemand ervaring heeft met verbinden met een Windows VPN (PPTP) dan houd ik mij aanbevolen.
Laatst gewijzigd door nirwana op 27 maart 2008, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

nirwana schreef:
Daarnaast heb ik nog nooit een VPN-verbinding (voor mijn werk) werkend kunnen krijgen onder Windows. Als iemand ervaring heeft met verbinden met een Windows VPN (PPTP) dan houd ik mij aanbevolen.
Hier al gekeken. :wink:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/860645
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

rappie pappie schreef:Hier al gekeken. :wink:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/860645
Bedankt voor de suggestie, maar ik zat waarschijnlijk niet op te letten toen ik het tikte.

Ik bedoelde te zeggen dat ik er nog niet in was geslaagd om een VPN-verbinding naar een Windows-netwerk vanuit Linux op te zetten. Vanuit Windows is dat geen enkel probleem en doe ik dat vrijwel dagelijks.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

nirwana schreef:
Ik bedoelde te zeggen dat ik er nog niet in was geslaagd om een VPN-verbinding naar een Windows-netwerk vanuit Linux op te zetten. Vanuit Windows is dat geen enkel probleem en doe ik dat vrijwel dagelijks.
Ik heb het eens zo gedaan onder ubuntu.

Installeer de volgende paketten

sudo apt-get install network-manager-gnome network-manager-pptp

Daarna zie je boven in in je notificatie balk een netwerk icoon.Klik daar op.Kies voor VPN connectie en configureer die.Zet je VPN verbinding in de lijst.

Daarna! Doe je in het terminal.

sudo NetworkManager restart

Daarna klik je weer op het netwerk icoon.Ga naar VPN connecties en klik op je verbinding.

En als alles goed is gegaan met configureren heb je verbinding. :wink:

Even een tip!

Als je een firewall zoals firestarter gebruikt onder ubuntu.Die kan nog wel eens roet in het eten gooien met zo'n verbinding.Dus stel deze goed in.Of gebruik guarddog firewall voor ubuntu.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dick123
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 september 2006, 16:32
Locatie: Voorhout
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Foto's samenvoegen met gimp

Bericht door Dick123 »

Koen_92 schreef:Hoi,
Voor school heb ik een opdracht gekregen, waarbij ik van 20 mensen de schoenen moest fotograferen.
Die foto's moet ik nu op mijn weblog van school zetten. Dat gaat lastig, want die foto's moet je één voor één uploaden.

Is er daarom een manier om al die foto's samen te voegen tot één grote foto (met gimp)?
Gimp is een geweldig programma en ik gebruik het al jaren. Maar om foto's samen te voegen gebruik ik Picasa. In Picasa is het zeer eenvoudig om een afbeeldinscollage te maken.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Picasa heb ik nooit gebruikt (net als F-spot, een fotobeheerder die standaard hier op Ubuntu staat).
Zoveel foto's heb ik niet, dus een beheerde is voor mij een beetje overbodig.
En voor die ene keer dat ik foto's moet samenvoegen, voldoet deze manier met Gimp prima. :)
Plaats reactie