Hans Reiser veroordeeld voor moord op ex

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Hans Reiser veroordeeld voor moord op ex

Bericht door adri »

Het zat er een beetje aan te komen, maar het doek is nu dan toch gevallen voor Hans Reiser, naamgever en onderhouder van het Reiser file system.
Hoewel het lijk van Nina (Hans' ex) nooit gevonden is waren de omstandigheden dusdanig verdacht dat het toch tot een verordeling gekomen is.
Wie over de bloederige details wil lezen, kan hier terecht:
http://www.automatiseringgids.nl/ag/nie ... ?di=413978 ,
maar ook op Wikipedia is er het nodige over te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Reiser

De toekomst van Reiser 4 is ongewis, Reiser's bedrijf Namesys staat dan ook te koop.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

[quote=www.automatiseringgids.nl]Reiser FileSystem filesystem[/quote]
Een filesystem filesystem ....

Maar goed, erg jammer wat er gebeurd is. Met name voor de kinderen en alle betrokken familie. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat hij schuldig is, maar ook van zijn onschuld ben ik niet overtuigd. Ik hoop voor de kinderen dat toch zal blijken dat hij onschuldig is, zodat ze in ieder geval een vader hebben.

Verder hoop ik ook wel dat iemand het potentie van reiser4 wel ziet en zorgt dat de werknemers van Namesys er weer mee aan de slag kunnen. Ik verwacht wel dat de naam van het filesystem dan veranderd wordt.

Ik begrijp dat het merendeel van de werknemers van Namesys zich in Rusland bevindt en die zullen ongetwijfeld een hoop toestanden hebben of hebben gehad rondom hun inkomen. Ik hoop dat er ook voor die mensen een goede oplossing komt, want die zullen het ook verschikkelijk hebben.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het is inderdaad een drama voor velen en bovendien zeer wazig allemaal. Wat te denken van die "huisvriend" die al acht moorden bekend heeft? Maar goed, die jury zal ongetwijfeld over nog veel meer info beschikken en een weloverwogen oordeel afgeleverd hebben.
Hans Reiser draait als het een beetje tegenzit voor 25 jaar de bak in, dus Namesys zal ongetwijfeld verkocht worden en naar mijn inschatting is het dan afgelopen met het Reiser FS (en zeker voor Reiser 4), wat dan waarschijnlijk wel doorgaat onder een andere naam.

Na enkele jaren naar volle tevredenheid Reiser FS gebruikt te hebben ben ik -na een Ext3-tussenstapje- inmiddels over naar JFS (wat zonder die Reiser perikelen waarschijnlijk nooit gebeurd was) wat me tot op heden prima bevalt..
Voorheen stond Reiser als standaard ingesteld bij een Slackware-installatie, tegenwoordig XFS, geloof ik.
Dat zegt natuurlijk al wel iets...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik ga met niet bezighouden of hij wel of niet schuldig is, wel jammer voor zijn familie natuurlijk.

Het gekke vind ik dat Reiser nu ineens een andere naam krijgt, je kunt die twee toch niet vergelijken?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Reiser FS is feitelijk Reiser FS 3, Reiser FS 4 wordt eigenlijk nog maar nauwelijks gebruikt (is nog wat experimenteel).
Dus Reiser 3 blijft wel, maar wordt waarschijnlijk niet meer echt goed onderhouden --> exit Reiser 3.
Reiser 4 is nog volop in ontwikkeling, de kans dat degene die Namesys overneemt die -besmette- naam zal blijven gebruiken lijkt mij niet zo groot.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, maar moet een filesystem worden onderhouden? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een update voor ext3 gezien

En dat van de besmette naam is aan de ene kant wel te begrijpen maar aan de andere kant onzin (maar dat is mijn mening)
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:Ok, maar moet een filesystem worden onderhouden? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een update voor ext3 gezien
Toch is die update er: ext4 is al een tijdje beschikbaar, maar voorlopig nog alleen als experimenteel feature in de nieuwere Linux kernels :D !
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Er lijkt inderdaad niemand meer actief ReiserFS 3 te onderhouden. Ik denk dat het ook wel een stabiel FS is en goed gebruikt kan worden, maar dat het door de loop van tijd niet meer interessant zal zijn om te gebruiken omdat er andere filesystems zullen zijn met meer features.

Voor zover ik weet wordt ext3 wel degelijk onderhouden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Z_God schreef: Ik denk dat het ook wel een stabiel FS is en goed gebruikt kan worden, maar dat het door de loop van tijd niet meer interessant zal zijn om te gebruiken omdat er andere filesystems zullen zijn met meer features.
Precies, het is niet zo dat Reiser FS ineens niet meer deugt, maar de concurrentie haalt ze gewoon in...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Verschikkelijk voor de kinderen. Laten we hopen dat hun familie in Rusland er goed voor zal zorgen. Mijn beste wensen naar de kinderen en hun familie.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Volgens dit Wikipedia-artikel waar filesystems vergeleken worden is e.e.a. te wijten aan het Reiser filesystem zelf (zie laatste kolom)...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hij is veroordeeld voor minimaal 15 jaar cel:
http://feeds.feedburner.com/~r/tweakers ... r-cel.html

Ik weet niet wat ik hier van moet zeggen...
Plaats reactie