Na de Slackware installatie

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    unknown unknown

Bericht door rener »

Koen_92 schreef:
rener schreef: Mocht je het toch bij 8 MB houden, dan is de commandline interface nog steeds een mogelijkheid. Je hoeft dan niet noodzakelijk zwaar beperkt te zijn in je mogelijkheden, aangezien voor Linux ook een uitgebreid assortiment moderne command line applicaties bestaat. Dan heb je pas écht een lightweight desktop :D
Het zal wel grappig zijn, maar nuttig is het niet.
Die blog post is inderdaad nogal luchtig gesteld, juist daarom leek het me wel leuk om hem aan te halen. Wat ik er echter mee wilde illustreren is dat je met Linux een volwaardige desktop omgeving kunt realiseren, ook wanneer je uitsluitend gebruik maakt van commandline applicaties. De commandline wordt in de Unix- (en dus ook Linux-) wereld namelijk zeer serieus genomen.

Tekst-georiënteerde applicaties zijn niet alleen bedoeld voor computerfreaks met tijd over: veel apparaten, met name servers, hebben geen geavanceerde grafische mogelijkheden. De enige gebruikersinterface die je ter beschikking staat om b.v. een compleet geclusterd serverpark te beheren is in veel gevallen een eenvoudige prompt. Voor de beheerders van dat soort machines zijn die CLI applicaties simpelweg onmisbaar - daarom zijn er die tekst-georiënteerde bestandsbeheerders, mail applicaties, internet browsers, noem maar op.

Wat je met die machine doet, en wat je als nuttige toepassingen ziet, is uiteraard je eigen afweging. Binnen het Linux interessegebied liggen nu eenmaal vele mogelijkheden tot experimenteren: wat de één als een uitdaging ervaart, vindt de ander tijdverspilling. Whatever floats your boat ...
Laatst gewijzigd door rener op 31 mei 2008, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rener schreef: Whatever floats your boat ...
Zonder meer en bovendien heb ik zelf een paar keer mogen ervaren hoe verdomd handig Links kan zijn als X niet op wil starten. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ja, ik weet wel hoe handig commandline applicaties, voor als je bijvoorbeeld alleen ssh-toegang heb.

Ik denk dat ik die machine nog even op zolder laat staan. Over een aantal weken is het vakantie, dan zou ik er nog mee kunnen gaan klungelen. Het is leuk en ik kan er best nog wat van opsteken.
adri schreef: Zonder meer en bovendien heb ik zelf een paar keer mogen ervaren hoe verdomd handig Links kan zijn als X niet op wil starten. :wink:
:)
Ik heb het nog niet nodig gehad, want ik kan altijd even kijken met de pc van mijn broertje mocht het nodig zijn.
Links is hier wel geinstalleerd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

adri schreef:
fietser schreef:Dat zal vast geen probleem zijn .
Bij de Postbank gaat het via buitenlands betalingen.
Je hebt en account nummer, de naam, adres en BIC (SWIFT code ) van hun bank nodig.
De RABO bank heeft vast wel info hier over
Het is jouw geld dus even goed doorlezen.

En dan een mailtje sturen via de Slackware store
Waarin je naar de gegevens vraagt.
Het gaat allemaal niet zo snel zo, maar zo heb ik het nu 2x gedaan.

Succes.
Bedankt voor de info, ik ga ermee aan de slag. :)
Dat deed ik dus en ja hoor, vandaag kreeg ik dan eindelijk mijn felbegeerde Slackware pet binnen. 8)
Afbeelding
fietser
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 oktober 2007, 9:14
    unknown unknown

Bericht door fietser »

Echt cool hoor met zo'n pet op de fiets.
Jammer dat het zo warm wordt onder die pet als de zon er op schijnt.
Dus "Supporting Pat." zonder credit kaart.
Groeten.
Slackware 14.1
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

fietser schreef:Echt cool hoor met zo'n pet op de fiets.
Slackware IS koel! :)
fietser schreef: Dus "Supporting Pat." zonder credit kaart.
Ja. En dat is ook koel.
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Nou vandaag heeft mijn werkpaard er aan moeten geloven. Slackware 12.1!

Maar ik vind hem maar wat traag met opstarten. Het duurt 20 secondes voordat ie uit de BIOS is, alleen helpt daar geen lieve moeder aan. Maar dan duurt het nog tot de klok op 1 minuut staat voor ie klaar is met kernel laden. En dan moet het eigenlijke opstarten dus nog beginnen.

En dan gaat ie dus weer wel als een razende roeland door de opstart procedure heen. Duurt het bij jullie ook zo lang, die kernel? Ik heb gewoon de standaard kernel en draai met het brute geweld van een 2,0 Ghz dual core.


Overigens draait mijn oude 450Mhz bakkie op FreeBSD, en die start in één minuut op terwijl die er 30 secondes over doet voor ie uit zijn BIOS is. Niemand gaat mij vertellen dat een 450Mhz machine sneller opstart dan een 2,0 Dual core die Slackware draait.


Hè, ik weet het niet... is dit normaal?
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Bij mij start SW 12.1 op mijn P3 op vanaf knop indrukken tot de kdm login manager in ruim 1 minuut. Op mijn P4 gaat dat wat sneller (minder dan een minuut).
Zonder tweaks.
En dmesg, /var/log/messages en/of /var/log/Xorg.0.log leveren je geen aanwijzingen op wat er fout zit?
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Nee het is echt de kernel. Het scherm vult zich langzaam met puntjes, dat duurt dus die minuut. 't Is net of ik een LiveCD draai. Maar als de kernel klaar is gaat ie als een speer.

Maar dat is dus niet normaal? Dat leek me al niet. En jij hebt ook gewoon de standaard kernel?
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ja, standaard kernel.
Je zou eens een nieuwe kunnen bakken, kijken of dat scheelt (vast wel, normaal gesproken).
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Ik heb even 'compact' toegevoegd aan lilo, en hij gaat als een speer nu. Hoppa! Zo 40 seconde van de opstarttijd afgeschaafd.


't Heeft altijd wel wat voeten in de aarde, zo'n Slackware installatie. Maar als je dan eenmaal klaar bent, dan heb je ook wel wat. Ik was zeer onder de indruk van VectorLinux... maar nu mijn werkpaard ook weer gewoon Slack draait heb ik toch weer een beetje dat thuisgevoel. Goed is dat :D

Bedankt voor je hulp in ieder geval :D
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

:D
Ik heb het zelf ook in m'n lilo.conf staan.
Niet meer aan gedacht (bij mij helpt het trouwens nauwelijks tot niks).
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Na de Slackware installatie

Bericht door adri »

fietser schreef: #copy past van linuxQuestions
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "Auto" # Auto detect
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
ZAxisMapping had ik vanavond bij een kennis waar ik Slack installeerde ook ingevuld, desalniettemin krijg ik het scrollwieltje niet aan de praat. Nu heb ik eigenlijk geen ervaring met draadloos spul (het is een Logitech draadloze muis + toetsenbord) en was al blij dat toetsenbord en muis werkten (afgezien van dat scrollen).
Iemand een idee hoe ik dat aan de praat krijgt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

Freston schreef:Ik heb even 'compact' toegevoegd aan lilo, en hij gaat als een speer nu. Hoppa! Zo 40 seconde van de opstarttijd afgeschaafd.


't Heeft altijd wel wat voeten in de aarde, zo'n Slackware installatie. Maar als je dan eenmaal klaar bent, dan heb je ook wel wat. Ik was zeer onder de indruk van VectorLinux... maar nu mijn werkpaard ook weer gewoon Slack draait heb ik toch weer een beetje dat thuisgevoel. Goed is dat :D

Bedankt voor je hulp in ieder geval :D
Heey,

Bij mij start hij ook wel traag op (heb zelf geen problemen ermee maar het is fijner als tie sneller opstart).
En ik heb beetje rond gekeken en komt hier uit.
Maar nu is me vraag hoe installeer ik compact en lilo?
Die ene site van lili snap ik niet helemaal :?
(ben super noob met linux maar vind het wel leuk)
Kan je me helpen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Na de Slackware installatie

Bericht door adri »

adri schreef:
fietser schreef: #copy past van linuxQuestions
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "Auto" # Auto detect
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
ZAxisMapping had ik vanavond bij een kennis waar ik Slack installeerde ook ingevuld, desalniettemin krijg ik het scrollwieltje niet aan de praat. Nu heb ik eigenlijk geen ervaring met draadloos spul (het is een Logitech draadloze muis + toetsenbord) en was al blij dat toetsenbord en muis werkten (afgezien van dat scrollen).
Iemand een idee hoe ik dat aan de praat krijgt?
Inmiddels opgelost, Moest IMPS/2 zijn i.p.v. PS/2. ;)
Afbeelding
Plaats reactie