Nieuwe Nederlandstalige Firefox Help-pagina's

Hieronder vallen alle vertalingen die nog geen eigen forum hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Nieuwe Nederlandstalige Firefox Help-pagina's

Bericht door nirwana »

Hier kan iedereen opmerkingen kwijt over de vertaling van de nieuwe Firefox Help-pagina's op http://help.mozbrowser.nl/firefox

De vertaling is in eerste instantie door Rob de Vries (RAF) gemaakt. Onlangs heb ik me vanuit MozBrowser erover ontfermd omdat Rob had aangegeven ze niet meer te kunnen onderhouden (geen tijd).

Inmiddels staan ze hier online in de nieuwe Mozilla-look&feel. Tijdens het aanpassen kwam ik wel op zaken die ondertussen zijn toegevoegd aan de pagina's bij Mozilla: http://www.mozilla.org/products/firefox/support
Waar ik nieuwe dingen tegenkwam heb ik die vertaald en toegevoegd. Als er nog oude dingen in stonden dan heb ik die verwijderd.

Maar er zitten ongetwijfeld nog oude dingen in. Dus ik zou willen vragen om ze eens goed door te lezen en eventuele verouderde zaken hier te melden. Ook is het handig als je de versie op de Mozilla-website er eens naast houdt. Daaruit kan blijken dat bepaalde teksten inmiddels zijn aangepast.

Zo zijn er bijvoorbeeld in Firefox 1.0PR enkele zaken op het gebied van tabbed browsing bij gekomen waardoor het niet altijd meer nodig is om de Tabbed Browsing extensie te gebruiken. Mocht zoiets het geval zijn, dan moeten we dat soort gevallen natuurlijk vervangen door een nieuwe beschrijving.

Het liefst zie ik hieronder een lijst verschijnen met dergelijke gevallen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ziet er goed uit. Hier iig al een aantal suggesties:

Tips: Verander de breedte van het zoekveld:
Hier wordt nog de oude code gebruikt. Het moet sinds 1.0PR dit zijn:

Code: Selecteer alles

/* Make the Search box flex wider */
#search-container {
-moz-box-flex: 400 !important;
}

#searchbar {
-moz-box-flex: 400 !important;
Aangezien de eerste stijlregel hetzelfde is moet het gewoon te veranderen zijn en moet het ook werken in 0.9 NL.

Profiel-map:
Het is beter als het middengedeelte met de paden vervangen wordt in (is overzichtelijker en oude paden kloppen niet meer):
Op Windows XP/2000 is het pad gewoonlijk %AppData%\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\, waarbij xxxxxxxx een gegenereerde string is van 8 karakters. Kijk in C:\Documents and Settings\[User Name]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\ en de rest spreekt voor zich.

Op Windows 95/98/Me is het pad gewoonlijk C:\WINDOWS\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxxxxxx.default\

Op Linux is het pad gewoonlijk ~/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default/.

Op MacOS X is het pad gewoonlijk ~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/xxxxxxxx.default/.

Dit geldt voor 1.0PR en later. Bij 0.9 was het nog default.xxx. Aangezien 1.0 bijna uitkomt met een Nederlandse versie is het goed om het nu al voor 1.0PR en later te laten gelden.

Verander de taal op webpagina's:
Dit zit nu standaard in Firefox en moet dit worden:

Sommige websites bieden inhoud aan in meerdere talen. Je kunt in Mozilla Firefox verschillende talen kiezen en ze zullen worden gebruikt in de volgorde van prioriteit. Om deze prioriteit te wijzen ga je eenvoudigweg naar Gereedschappen> Voorkeuren.., ga naar de sectie Algemeen en klik de Talen knop.

Wanneer ik op een link klik vanuit een ander programma, opent Firefox een nieuw venster. Kan ik tabs gebruiken?:
Ja. Ga naar Gereedschappen > Voorkeuren.. en klik het paneel Geavanceerd aan. Onder tabbed browsen vind je Bladeren met tabbladen opties hoe links geopend moeten worden.

Hoe de-installeer ik Extensies?:
Ga naar Gereedschappen > Uitbreidingen, selecteer de extensie die je wilt verwijderen en klik de Verwijderen knop aan. Je moet Firefox herstarten om het gewenste effect te krijgen.

Ik wil meer tabbed browsing mogelijkheden!
Je zult verschillende functies die je mist waarschijnlijk vinden in de tabbed browsen categorie op update.mozilla.org. Je kunt functies toevogen als sluitknoppen op de tabbladen zelf, een optie voor de volgorde waarin tabs worden gesloten, automatisch herladen van tabbladen, crash-ondersteuning en nog veel meer.

Verder gebruik je heel vaak tabs. Is ook begrijpenlijk voor iedereen, in de Nederlandse vertaling wordt echter tabbladen gebruikt. Ik houdt hier dan in al mijn vertalingen ook rekening mee. Hierboven dus ook. Ik weet niet wat je beter vind, anders moet je hierboven alles maar weer in tabs terugveranderen.

Ook de sectie over Find as you Type klopt niet helemaal meer na de introductie van de zoekbalk. Ik weet zo echter niet welke instellingen wel en niet meer werken. Ik zal proberen dat vandaag nog eventjes uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Nog wat kleine dingen
Waarom zou ik Firefox gebruiken en niet iets anders?
De link verwijst naar een URL met een hoofdletter te veel. Het moet dit zijn http://www.mozilla.org/products/firefox/why/.

We zouden ook kunnen besluiten deze pagina (met de goede opmaak) in het Nederlands in de help op te nemen. Op de huidige manier ziet het er niet uit.

Verder moet de Plugin sectie van de FAQ ook geupdate worden. Zo is tegenwoordige java 1.5 al beschikbaar en is de flash installer verbeterd. Daarnaast hebben we ook vanuit Firefox betere functionaliteit om plugins te installeren.

Waar kan ik Firefox downloaden?
Ga naar de Firefox product pagina om Firefox te downloaden.

Of willen we een eigen pagina aanmaken, is ook een mogelijkheid.

Ik neem aan dat je nog geen tijd gehad hebt voor de Opties/Menu's pagina. Deze pagina's zijn eigenlijk gelijk aan de pagina's uit de Firefox help. Als ze vertaald worden zou het goed zijn als Martijn Ras ze ook gelijk in de echte Firefox help pagina's op zou nemen.
Ik wil trouwens wel de optie-pagina's updaten, gebaseerd op deze pagina's.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gert-Paul schreef:Het moet dit zijn http://www.mozilla.org/products/firefox/why/
Dit hele why-document schijnt verdwenen te zijn (was ook alweer wat verouderd).
Gert-Paul schreef:We zouden ook kunnen besluiten deze pagina (met de goede opmaak) in het Nederlands in de help op te nemen. Op de huidige manier ziet het er niet uit.
Wat ziet er niet uit ?
Gert-Paul schreef:Verder moet de Plugin sectie van de FAQ ook geupdate worden. Zo is tegenwoordige java 1.5 al beschikbaar en is de flash installer verbeterd. Daarnaast hebben we ook vanuit Firefox betere functionaliteit om plugins te installeren.
Ik had vandaag al een stukje tekst gewijd aan de nieuwe Plugin-installer van Firefox. Hetgeen over de verschillende Java-versies heb ik nu ook wat bijgewerkt.
Gert-Paul schreef:Ik neem aan dat je nog geen tijd gehad hebt voor de Opties/Menu's pagina. Deze pagina's zijn eigenlijk gelijk aan de pagina's uit de Firefox help. Als ze vertaald worden zou het goed zijn als Martijn Ras ze ook gelijk in de echte Firefox help pagina's op zou nemen.
Ik wil trouwens wel de optie-pagina's updaten, gebaseerd op deze pagina's.
Nee, daaraan heb ik nog geen aandacht besteed. Als je dat wilt doen, dan graag. Het lijkt me dat je die pagina het beste kunt baseren op de meest recente versie van de Mozilla-website:
www.mozilla.org/products/firefox/support/options
Maar misschien komt die wel overeen met de Firefox Help en scheelt dat straks weer bij de FF Help-vertaling.

Betreffende Find As you Type:
aan deze instellingen heb ik nog niets gewijzigd aangezien ik ook niet weet of alles daarvan nog werkt. Misschien moeten we die tip eens eruit halen. Maar voorlopig staat deze tip ook nog in de Mozilla-versie van de Firefox Help.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Firefox support staat trouwens hier: http://www.mozilla.org/support/firefox/ als alles goed is geregeld. Waarschijnlijk moet de vertaling hiervan ooit op http://mozilla-europe.org/nl/support/firefox/ komen, maar dat zal na de 1.0 launch worden.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:Firefox support staat trouwens hier: http://www.mozilla.org/support/firefox/ als alles goed is geregeld.
Hmm, dat is hetzelfde als op http://www.mozilla.org/products/firefox/support (om het duidelijk te houden). En de vertaling daarvan staat nu op http://help.mozbrowser.nl/firefox
Die stond eerst op texturizer.net/mozilla/nl/firebird, maar die werd niet meer bijgehouden. Daarom hebben wij ons erover ontfermd.
Anne schreef:Waarschijnlijk moet de vertaling hiervan ooit op http://mozilla-europe.org/nl/support/firefox/ komen, maar dat zal na de 1.0 launch worden.
Bespaar je de moeite, want dat staat nu al op http://help.mozbrowser.nl/firefox
Daar zie je geen letterlijke vertaling van deze pagina's, maar wel het grootste deel dat voor een gebruiker van belang is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Ik weet waar de NL versie zich nu bevind. Ik vind alleen die andere locatie beter.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:Ik weet waar de NL versie zich nu bevind. Ik vind alleen die andere locatie beter.
Wat bedoel je met "beter vinden" ? Is het beter vindbaar of vindt je de huidige versie van de Nederlandse vertaling nog onvoldoende ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Beter vindbaar en meer in lijn met de rest van Mozilla. Naar deze dingen wordt echter pas gekeken na 911. Ik heb naar de vertaling nog niet gekeken, maar ik neem aan dat deze prima is aangezien er op de vertaling van Mozilla Europe ook uitstekende kritiek werd geleverd.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:Beter vindbaar en meer in lijn met de rest van Mozilla. Naar deze dingen wordt echter pas gekeken na 911. Ik heb naar de vertaling nog niet gekeken, maar ik neem aan dat deze prima is aangezien er op de vertaling van Mozilla Europe ook uitstekende kritiek werd geleverd.
Daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Deze vertaling is namelijk niet te vergelijken met die van Mozilla Europe. Mozilla Europe is vertaald vanuit het niets en wat ik heb gedaan is meer de bestaande tekst omzetten naar een nieuwe layout en waar nodig tekstueel herzien. Bijvoorbeeld dingen eruit verwijderd die sinds Firebird 0.6 veranderd zijn. Sinds Firebird 0.6 was die tekst namelijk niet meer bijgewerkt en in de tussentijd kan er het nodige veranderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Oe, dan zou het misschien toch nog wel wat werk kosten inderdaad. Maar daar komen we later wel op.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Anne schreef:Oe, dan zou het misschien toch nog wel wat werk kosten inderdaad. Maar daar komen we later wel op.
Voorlopig voldoen ze wel. Ik heb ze net afgelopen weekend klaargestoomd voor de release van Firefox 1.0. Gert-Paul heeft er al de nodige achterhaalde info in gevonden en dat heb ik nu bijgewerkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie