IceWM verlost van vervelende bug

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

IceWM verlost van vervelende bug

Bericht door adri »

Wie mijn postings aangaande Linux/Slackware een beetje leest heeft vast wel eens gezien dat ik -met pijn in het hart- afscheid moest nemen van IceWM, wegens een vervelende bug die de X-server deed crashen bij het gebruik van o.a. de toetsencombinatie Alt+Tab.

Het goede nieuws is dat IceWM dat euvel opgelost lijkt te hebben. Ik zag zojuist op de feeds van Slacky-eu dat er een nieuwe versie van IceWM uit is (1.2.36) en na enig testen lijkt het er inderdaad op dat de problemen opgelost zijn.

Dat is mooi, vooral ook voor mij. :)
Morgenavond ga ik Ice weer even lekker instellen en configureren en dan heb ik mijn favo windowmanager weer! 8)

Want Fluxbox is prima, maar IceWM is toch nèt even beter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Als IceWM de X server kan crashen, zit er vooral een bug in de X server lijkt me. Weet je zeker dat je X server wel in orde is?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Re: IceWM verlost van vervelende bug

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Want Fluxbox is prima, maar IceWM is toch nèt even beter.
Ik vind Fluxbox ook prima, en IceWM heb ik (op jouw afraden wegens die bug) nooit gebruikt.
Wat is er dan nèt iets beter aan IceWm dan aan Fluxbox? Wat heeft IceWM dat Fluxbox niet heeft?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: IceWM verlost van vervelende bug

Bericht door adri »

Z_God schreef:Als IceWM de X server kan crashen, zit er vooral een bug in de X server lijkt me. Weet je zeker dat je X server wel in orde is?
Ik heb er toen nogal wat naar gezocht en of het nu een bug is in Xorg of IceWM weet ik eerlijk gezegd niet meer. Wat ik wel zeker weet dat alleen Ice er last van had (en nu dus niet meer).
Het was trouwens een bekende bug.
Koen_92 schreef:
adri schreef:Want Fluxbox is prima, maar IceWM is toch nèt even beter.
Ik vind Fluxbox ook prima, en IceWM heb ik (op jouw afraden wegens die bug) nooit gebruikt.
Wat is er dan nèt iets beter aan IceWm dan aan Fluxbox? Wat heeft IceWM dat Fluxbox niet heeft?
Er springen voor mij twee dingen uit:
* Je kunt ieder programma naar de systray dirigeren (wat m.n. voor FF en TB erg handig is). Ik weet dat er progjes zijn die dat ook kunnen, maar die doen nooit precies wat ik wil. ;)
* Ook erg handig is de -default- toetsencombinatie Alt+Ctrl+Spatiebalk, daarmee kun je programma's openen. Dat is vergelijkbaar met Alt+F2 (in KDE), maar ik vind Alt+Ctrl+Spatiebalk handiger (dat zal met andere Windowmanagers ook wel voor mekaar te krijgen zijn, maar hier staat dat standaard aan).

En het is toch zeker zo snel als Fluxbox (scheelt niet veel, maar is toch lekker :) ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Programma's naar de systray migreren? Dat deed ik vroeger onder Windows ook altijd met Trayit.

Onder Linux heb ik door de workspaces nooit meer last gehad van een te volle taakbalk, en is de noodzaak daarvan ook weggevallen.
Maar dat het mogelijk is is natuurlijk altijd mooi meegenomen!

alt+ctrl+spatie is wel makkelijker ja, maar ik gebruik alt+f2 nooit, in plaats daarvan heb ik bij gnome en xfce rechts bovenin het scherm een minicommander geplaatst, net zo makkelijk. Bij KDE moet ik die minicommander nog ergens neerzetten (ik weet wel datie daar ook bestaat)

Maar ik ga IceWm zeker een keertje proberen.

Dat wordt dan wel volgende week, want ik ga deze week op schoolreis naar Parijs! :D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Leuk!
Tip: Père-Lachaise. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou ja, sinds gisteravond ben ik weer terug.

Vandaag laat uitgeslapen (daar weinig geslapen, en eigenlijk moet ik nu ook al op bed liggen).

Maar het was wel heel erg leuk geweest :D

Ik heb veel gezien, waaronder natuurlijk de Eifeltoren, Versailles, Montmatre, en P`ere Lachaise
Het was een mooie begraafplaats, ik heb het graf van Jim Morrison ook nog gezien :)
Het enige belangrijke waar ik niet geweest ben is het Louvre, maar dat komt nog wel een andere keer.

Verder Icewm:
Het ziet er hartstikke leuk uit. Op de 1 of andere manier heb ik het gevoel dat hij een stuk minder minimalistisch is als Fluxbox. Toch is hij even snel. (misschien is het verschil tussen die 2 alleen op een oudere pc te merken).

Morgen zal ik eens de handleiding lezen die erbij zit, en heb naar wens aanpassen.

Verder nog iets over de kleine windowmanagers:
Je pc aflsuiten is nogal lastig bij de kleinere windowmanagers. Waar in Gnome, KDE en Xfce gewoon een afsluit knop zit, zit er in de kleinere windowmanagers alleen een quit knop, waarmee je weer terug keert naar gdm of kdm.
Dan kun je vanaf het aanmeldscherm afsluiten.

Nu heb ik het in Fluxbox opgelost door een knop in het menu te zetten, waarmee het commando /sbin/shutdown -h now is verbonden.
Daarna heb ik chmod 4755 /sbin/shutdown -h now in een terminal gedaan, waardoor je geen root voor shutdown hoeft te zijn. Dit ga ik denk ik morgen ook bij Icewm doen.
Op zich werkt het goed alleen kan dat er niet standaard al inzitten zoals bij de grotere windowmanagers?
En hoe sluiten de grotere window managers eigenlijk af? Want bij bijv. Fedora moet ik root zijn om shutdown uit te mogen voeren, hoe kan gnome dan zonder root-rechten afsluiten?
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Nu heb ik het in Fluxbox opgelost door een knop in het menu te zetten, waarmee het commando /sbin/shutdown -h now is verbonden.
Daarna heb ik chmod 4755 /sbin/shutdown -h now in een terminal gedaan, waardoor je geen root voor shutdown hoeft te zijn. Dit ga ik denk ik morgen ook bij Icewm doen.
sudo /sbin/shutdown -h now ?
En dan in /etc/sudoers alleen het shutdown commando per groep of per gebruiker toestaan.
Van het setuid bit blijf ik liever af als dat niet echt nodig is. En met sudo heb ik het eigenlijk nooit nodig :D

PS zoiets voeg ik na installatie meestal direct toe in mijn Window Maker menu. Waarom typen als je lui kan zijn? 8)
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Oja, het kan ook met sudo.
Maar wat is er gevaarlijk aan setuid? Sudo shutdown kan toch net zo goed misbruikt worden?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik doe Alt+Ctrl+F6 en daarna Alt+Ctrl+Del.
Is volgens mij sneller. ;)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Oja, het kan ook met sudo.
Maar wat is er gevaarlijk aan setuid? Sudo shutdown kan toch net zo goed misbruikt worden?
Klopt, maar sudo op shutdown hoef je niet voor alle gebruikers open te zetten, en dat doet setuid wel. Je wil denk ik alleen de lokale users dat recht geven. De anderen, bijvoorbeeld een "niet-menselijke" users, byv de eigenaar van een server proces, die wil je geen toegang tot shutdown geven. Stel dat er een lek ergens in zo'n server zit, dan kan zo'n user je machine in ieder geval niet uitzetten.

Maar dat is dus met name voor systemen waar veiligheid echt belangrijk is een aandachts punt. Je kunt over setuid een heel forum over volschrijven (Google voor de gein er maar eens naar :shock: ), maar het is natuurlijk ook wat je zelf verstandig lijkt. Als je je er maar bewust van bent wat je precies doet.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nee, ok
Ik snap het, eigenlijk is setuid best gevaarlijk.

Maar ik heb hier geen server-processen draaien, dus voor mij is het niet zo'n ramp. Maar toch maar even veranderd ;)

@adri
Die sneltoetsen zorgen voor een reboot ipv shutdown. (dan moet ik alsnog bukken om hem met de uitknop uit te zetten)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: @adri
Die sneltoetsen zorgen voor een reboot ipv shutdown. (dan moet ik alsnog bukken om hem met de uitknop uit te zetten)
Sorry, vergeten te zeggen dat je daarvoor /etc/inittab aan moet passen. :oops:

Code: Selecteer alles

# What to do at the "Three Finger Salute".
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t5 -h now
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hey, dat is handig!

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: IceWM verlost van vervelende bug

Bericht door adri »

Nog even een tip die het gebruik van IceWM nóg handiger maakt:
Op IceWM moet je sneltoetsen, menu's en aanklikbare icoontjes op de werkbalk zelf maken. Die maak ik dus voor de meest gebruikte software en als ik een ander programma nodig heb dan typ ik het commando gewoon in (Alt+Ctrl (of nog handiger, Win-toets) + Spatiebalk. Soms weet je echter zo uit het hoofd het commando niet om dat programma op te starten (ze zijn doorgaans wel, maar soms ook niet altijd even logisch). Het grote voordeel van bijv. KDE is dan dat je daar alle programma's keurig in het K-menu ziet staan.
Dat kan op IceWM dus ook en veel simpeler dan ik dacht. Met het commando kicker wordt de KDE kicker, dus ook het K-menu etc. getoond.
Het afsluiten van kicker doe ik met xkill, dus al iemand daar een charmantere oplossing voor heeft, dan hoor ik het graag. :)
Afbeelding
Plaats reactie