Hoe belangrijk vind jij de NL vertaling

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.

Hoe belangrijk is de NL vertaling?

Moet uiterst zorgvuldig worden gedaan
25
76%
Moet identiek zijn aan IE (dan wordt de overstap nog gemakkelijker)
1
3%
Voor NL vertalingen moet een protocol komen
5
15%
Ik kom uit Belgie en er moet ook een Belgische vertaling gemaakt worden
0
Geen stemmen
Maakt mij niet uit (ik wen er toch wel aan)
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Hoe belangrijk vind jij de NL vertaling

Bericht door vulture »

Persoonlijk maak het mij niets uit.
Als je een programma veel gebruikt wen je er vanzelf aan. Op iedere vertaling is wel wat aan te merken!
Ik begrijp dat de vertalers er een hoop werk aan hebben, daar heb ik veel respect voor. :D
Maar de vraag is wat vinden jullie hiervan.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb zelf afgelopen weken aardig geholpen met de vertaling en ik denk dat vertalingen belangrijk zijn is om Firefox en andere Mozilla producten in Nederland en België populairder te maken. Ik zelf kan goed overweg met de Engelse versie, hoewel ik vanaf nu waarschijnlijk wel de Nederlandse zal gebruiken omdat de vertaling zoveel beter geworden is en ik zo nog kleine foutjes kan ontdekken. Die foutjes hoeven niet een release te blokken, maar het is beter dat ook die kleine spellingsfoutjes eruit zijn. Zoals nu waarschijnlijk in 1.1 gaat gebeuren.

We moeten proberen de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar dit betekend niet dat je IE moet kopiëren. Er moet nagedacht worden of de gebruikers de huidige termen snappen en als dat niet het geval is naar alternatieven zoeken.
Verder is er al een vertaalwoordenboek en is het goed dat er tussen de vertaling van verschillende mozilla producten alles consistent vertaald wordt. Dus naast optie 1 eigenlijk ook de derde.
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Ik zou inderdaad ook voor optie 1 en 3 gaan, de opties zijn niet allemaal een antwoord op de poll-vraag...
Gebruikt Gentoo Linux
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

ik vraag mij af waarom dat iedereen zit te zeggen "er kunnen verbeteringen in ffx 1.1 komen"
voor zover ik weet komt FFx 1.1 pas in maart uit, toch nog een tijdje
waarom kan je geen vertaling uitbrengen (nu of morgen of volgende week) en binnen nog eens een maand een update die zorgt voor kleine (of grotere) verbeteringen (geleverd door een groep die afschrikt van de letters RC en beta (een grote groep lijkt mij ))
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Omdat het niet zo makkelijk is zomaar een nieuwe release uit te brengen. Ik ben geen expert op mozilla.org gebied, maar ik denk dat het niet kan.

Trouwens, moet het niet vindt zijn? :twisted:
Gebruikt Gentoo Linux
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

mark schreef:Omdat het niet zo makkelijk is zomaar een nieuwe release uit te brengen. Ik ben geen expert op mozilla.org gebied, maar ik denk dat het niet kan.

Trouwens, moet het niet vindt zijn? :twisted:
Nee, vind is goed :)

Ik praat over 1.1, omdat mensen ook graag een 1.0 release willen hebben in het Nederlands en we zijn al laat in vergelijking met andere landen. We moeten (en gaan) een goede 1.0NL lanceren, maar ik heb ik op het forum (vooral van Tonnes) veel suggesties voor voorbeteringen gezien die niet allemaal meer voor 1.0 meegenomen konden worden. Dat wordt dan dus voor 1.1, omdat we niet tussendoor de vertaling kunnen updaten. Het gaat hier dus om kleine details die het gebruik echt niet in de weg staan en misschien na goed kijken opvallen..

Je kunt een vertaling wel willen perfectioneren, maar er zal altijd wel iets zijn dat nog opvalt. Je moet gewoon een keer zeggen: nu is het goed genoeg :)
nareman
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 november 2004, 22:06
    unknown unknown

Bericht door nareman »

ok, maar is ie al gebuilt?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

voor de leken

Bericht door vulture »

voor de leken onder ons

wat betekent "gebuilt" ?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

"Gemaakt". Er zijn mogelijkheden om later een nieuwe versie uit te brengen van de vertaling, dit is bijvoorbeeld met de Duitse versie gebeurt, maar dat is hoogst uitzonderlijk. Daarnaast geeft het niet echt een goede indruk.

"Je kunt deze wel downloaden, maar die we over een maand uitbrengen is zonder die 'dt' fout." Dat zou natuurlijk nergens op slaan. Er wordt over 1.1 gesproken omdat dat de volgende release is waar we eventueel grotere wijzigingen in gaan doorvoeren mocht het blijken dat het merendeel van de gebruikers een of meerdere termen niet aanstaat.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

Anne schreef:, dit is bijvoorbeeld met de Duitse versie gebeurt, maar dat is hoogst uitzonderlijk. Daarnaast geeft het niet echt een goede indruk.
Juist door die Duitse update dacht ik eraan, en geen goede indruk, indereen maakt wels eens fouten die snel opgelost moeten worden(of was het nu fauten :wink: )

in een 1.1 relaese moeten de nieuwe woorden geïntroduceerd worden, dus lijkt het mij logisch dat voor die 1.1 de nederlandstalige versie al zo perfect mogelijk is
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

En dat is 'ie.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

in de voorlaatste nighty vond ik nog altijd stekken terug, mijn commentaren op de linuxinstaller waren nog niet opgelost...

goed maar nog niet perfect

ik gan nu de versie van 22/11 van 21 uur proberen

UPDATE, nog altijd problemen met installer, nog altijd stekken (dit ging toch sites worden of vergis ik mij?)
Laatst gewijzigd door FFuser op 23 november 2004, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Gert-Paul schreef: We moeten (en gaan) een goede 1.0NL lanceren
Enig idee wanneer die lancering is?
En kan ik dat ook in een mailtje of nieuwsbrief toegezonden krijgen?
Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

FFuser schreef:in de voorlaatste nighty vond ik nog altijd stekken terug, mijn commentaren op de linuxinstaller waren nog niet opgelost...

goed maar nog niet perfect

ik gan nu de versie van 22/11 van 21 uur proberen

UPDATE, nog altijd problemen met installer, nog altijd stekken (dit ging toch sites worden of vergis ik mij?)
Ik weet niet waar jij stekken ziet maar in de Windows versies is die er al bijna een week uit dacht ik.
Verder weet ik dat bij TimMaks (een van de hoofdvertalers) deze fouten niet zichtbaar waren (heb persoonlijk gevraagd of hij het wilde testen). Ik weet niet of nog meer op Linux dit probleem dit ook hebben, maar anders zou het best eens aan jouw PC kunnen liggen.

Verder zou ik ook een nieuw profiel aanmaken etc. als je nog steeds webstekken ziet. Hopelijk werkt het dan wel goed.
Gast schreef:Enig idee wanneer die lancering is?
En kan ik dat ook in een mailtje of nieuwsbrief toegezonden krijgen?
Alvast bedankt voor de reactie.
Of morgen of donderdag. Verder is het beste om de frontpage van mozbrowser.nl in de gaten te houden. Er is wel een mailingslijst waar dit ook op geplaatst zal worden, maar daar komen ook vragen etc. op terecht en ik weet niet of je die ook wilt hebben.
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Gert-Paul schreef: Of morgen of donderdag. Verder is het beste om de frontpage van mozbrowser.nl in de gaten te houden. Er is wel een mailingslijst waar dit ook op geplaatst zal worden, maar daar komen ook vragen etc. op terecht en ik weet niet of je die ook wilt hebben.
Bedankt!
Plaats reactie