Firefox: 6 jaar jong

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Firefox: 6 jaar jong

Bericht door nirwana »

Gisteren (op 9 november 2010) is de Firefox-browser 6 jaar jong geworden. Firefox begon toen als een op zichzelf staande browser die uit de Mozilla Suite was losgeweekt. Eerst heette deze browser Phoenix (uit de as herrezen), vervolgens Firebird (ook de naam van een database) en later is er voor de naam Firefox gekozen. Die naam heeft Mozilla toen ook geregistreerd, zodat voorkomen werd dat ze weer een nieuwe naam hiervoor moesten bedenken.

In de afgelopen 6 jaar heeft Mozilla het browser-landschap opnieuw gedefinieerd. Mozilla heeft aangetoond dat er naast de Internet Explorer van Microsoft plaats was voor andere webbrowsers. Sindsdien zijn er door diverse andere partijen ook webbrowsers gelanceerd. Zo is Apple met Safari gekomen (op basis van KHTML) en heeft Google de Chrome-browser gelanceerd.

Niet geheel onbelangrijk lijkt het er ook op de dat versie 9 van Internet Explorer eindelijk beter om gaat met moderne webstandaarden (HTML5, CSS3, etc). Dat is heel wat anders dan ten tijde van Internet Explorer 6 toen Microsoft haar browser feitelijk niet meer verder ontwikkelde. Doordat deze browser niet goed werd bijgehouden viel deze eenvoudig ten prooi aan virussen en andere malware. Gelukkig heeft Microsoft inmiddels wel het belang van een goede webbrowser ingezien, ook al brengt dit misschien niet direct geld in het laatje van Bill en Steve.

bron: DutchCowboys
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door adri »

Felicitaties ook van mij aan Mozilla :!:

Er is in die jaren veel veranderd, meest ten goede.
IE is er -dankzij de druk van Mozilla, Opera, Safari en Chrome- toch behoorlijk op vooruitgegaan.

Grappig is dat ik zojuist in m'n feeds las dat je IE8 blijkbaar ook op Linux kunt installeren (voor de liefhebbers...):
http://www.junauza.com/2010/11/how-to-i ... -ie-8.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door moZes »

En dan ook gelijk maar even de laatste bèta uitbrengen:
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all-beta.html
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door nirwana »

adri schreef:Grappig is dat ik zojuist in m'n feeds las dat je IE8 blijkbaar ook op Linux kunt installeren (voor de liefhebbers...):
http://www.junauza.com/2010/11/how-to-i ... -ie-8.html
Zijn er zoveel browsers beschikbaar voor Linux en dan zou je juist IE8 willen installeren ?

Maar er is natuurlijk ook vooral een andere kant: mensen (of zelfs complete bedrijven) die nu vinden dat ze de overstap naar Linux niet kunnen maken omdat ze een of andere online toepassing of een bepaalde website gebruiken die een versie van IE nodig heeft. Als het dan toch mogelijk is om ook een IE-versie onder Linux te kunnen gebruiken, dan neemt dat weer een horde weg om de overstap toch te kunnen maken.

Evenzo zijn er ook bedrijven die wel naar Windows 7 willen overstappen, maar die nog toepassingen hebben die van IE6 afhankelijk zijn (en dus niet in IE8 werken). Daarvoor is onlangs Unibrows beschikbaar gekomen waarmee je IE6-toepassingen alsnog in IE8 kunt uitvoeren. Wie weet werkt dat dan nu ook onder Linux met de oplossing die jij aangeeft ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door nirwana »

moZes schreef:En dan ook gelijk maar even de laatste bèta uitbrengen:
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all-beta.html
Daarbij zijn de release notes ook interessant:
Firefox 4 release notes schreef:This Firefox 4 Beta is considered to be stable and safe to use for daily web browsing, though the features and content may change before the final product release.
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/4. ... easenotes/
Kortom, we zouden deze Firefox al als onze standaard-browser kunnen gebruiken.

Wel moet ik toegeven dat ik nog aardig aan de nieuwe mogelijkheden in Firefox 4 moet wennen. Zo verlang ik wel eens terug naar het oude menu als ik de nieuwe Firefox-knop in Firefox 4 gebruik. Ja, ik weet dat de menubalk ook nog altijd aanwezig is.

Iets anders waar ik nog eens aan moet wennen is wat men volgens mij nu Panorama noemt. Althans, het indelen van tabbladen in groepen. Daar zie ik nog niet helemaal het voordeel van in, want ik heb nog niet gezien dat de groepen die ik dan aanmaak ook bij volgende sessie behouden blijven (oftewel, permanent kunnen worden gemaakt).

Echter, waarschijnlijk zie ik bepaalde handigheidjes in Firefox 4 nog over het hoofd. Kortom, tips om handig gebruik te maken van Firefox 4 zijn welkom.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Safari

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door adri »

nirwana schreef: Evenzo zijn er ook bedrijven die wel naar Windows 7 willen overstappen, maar die nog toepassingen hebben die van IE6 afhankelijk zijn (en dus niet in IE8 werken). Daarvoor is onlangs Unibrows beschikbaar gekomen waarmee je IE6-toepassingen alsnog in IE8 kunt uitvoeren. Wie weet werkt dat dan nu ook onder Linux met de oplossing die jij aangeeft ;-)
Tip van Adri:
Windows-only software gewoon onder Windows draaien, desnoods (of misschien wel: liefst) in een virtuele machine.
Niet gaan lopen klooien met WINE, althans niet in een bedrijfsomgeving (been there, done that). ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Firefox: 6 jaar jong

Bericht door Koen_92 »

Misschien een beetje laat, maar toch nog even:

Gefeliciteerd Firefox!
Plaats reactie