Nieuwe versie Firefox nl-NL

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Nieuwe versie Firefox nl-NL

Bericht door Mad Maks »

op ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/f ... -0.11-l10n is de laaste versie weer te vinden. Hierin zijn de op en aanmerkingen op de toolkit bestanden verwerkt. De Mail bestanden nog niet!!!

Ik heb hem zelf nog niet kunnen controleren (ben een aantal dagen van huis voor mijn werk) dus ik hoop dat alles werkt ;-)

op en aanmerkingen zijn weer welkom op op de volgende manier:
huidige vertaling -> voorstel betere manier

Groet

MM
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ziet er tot nu goed uit! Als Martijn binnenkort nog een aantal verbeteringen voor het browser gedeelte doet ziet het er goed uit voor Firefox 1.0NL.

Ik vond nog 1 klein iets wat niet helemaal goed vertaald was. Ga naar de Downloadbeheerder en open de eigenschappen van een download. Je ziet dan Van en Aan staan. Ik stel het volgende voor:
Aan>Naar.

Voor de rest heb ik in het toolkit gedeelte nog geen fouten kunnen ontdekken.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Dank Je :D

Martijn heeft de opmerkingen nu ook verwerkt en overmorgen zullen die waarschijnlijk beschikbaar komen.
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

OK, nu nog ff de .exe-installer fixen,

"die u uitvoerd" --> die u uitvoert

en een trema op de i bij 'geinstalleerd'

eventueel "Hulp" naar "Help" vertalen
("Help -> Over" bevat nog steeds de XML-fout)

Hulp bevat trouwens ook
"Help Contents" en "For Internet Explorer Users"

Downloads:
-de (downloadbeheerdersvenster) -> "het"
Immers: HET VENSTER

ook daar:
Elke -> elk (elk type)

En "bestandtypen" en bij plugins: "bestandssoorten"

Overigens: "Plug-Ins" (de knoplabel) versus plugins (tekst)
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

hulp wordt help als ik weer thuis ben :-)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Bernd schreef:Hulp bevat trouwens ook
"Help Contents" en "For Internet Explorer Users"
Ik heb de afgelopen dagen wel naar de Help gekeken maar volgensmij moet je daar instellen hoe die menuitems vertaald moeten worden.
Het zou mooi zijn als we een hele nederlandstalige help voor v1.0 kunnen hebben en dan idd met die vertaalde menuitems.
Gebruikersavatar
ragruijters
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 september 2004, 16:21
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ragruijters »

Als je op het rode kruis drukt om te stoppen verschijnt er in de statusbalk "Gestopped"
Of was die al opgemerkt?
En bij hulp-over mozilla firefox verschijnt er geen scherm met versienummer, maar een XML-ontleed fout.....
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ragruijters schreef:Als je op het rode kruis drukt om te stoppen verschijnt er in de statusbalk "Gestopped"
Of was die al opgemerkt?
En bij hulp-over mozilla firefox verschijnt er geen scherm met versienummer, maar een XML-ontleed fout.....
Ja, dat zijn oude fouten die reeds gemeld zijn. Dat zijn ongetwijfeld onderdelen van de browser; het gedeelte dat Martijn Ras onder z'n beheer heeft. Daarvan hopen we binnenkort ook weer een nieuwe versie te zien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Het gaat de goede kant op.

Ik zal even mijn screenshots checken en eruit halen wat veranderd is.
koen
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 november 2004, 20:53
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door koen »

Kleine opmerking
In het menu "Gereedschappen" gaat het over "uitbreidingen", vanaf daar gaat het dan verder over "extensies" ("verkrijg meer extensies" en "verkrijg meer extensies van update.mozila.org" onder de muispijl)
Ik stel voor om het bij extensies te houden naar analogie van wat gaat volgen op de engelstalige updatesite.

"Sleur en pleur dit pictogram om een koppeling naar deze pagina te creëren" (onder de muispijl wanneer die boven het sitepictogram vlak voor http:// in de adresbalk komt) vind ik persoonlijk niet echt gelukkig gekozen. "Sleep dit pictogram..." lijkt me neutraler, korter en duidelijker.

Bij hulp, over Mozilla krijg ik een foutmelding (regelnummer 30 aboutdialog.xul) Ik weet niet wat er moet staan, maar ik hoop dat er bij wijze van bloemetje een verwijzing naar de vertalers staat ! 8)
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

Geavanceerd -> geldigheid -> CHL -> 'opgelsagen' moet 'opgeslagen' worden.

Minieme schoonheidsfoutjes :)
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

lol @ 'sleur en pleur' - leuk voor in je msn naam.

nog een algmene opmerking:
spatie tussen accesskey-aanduiding en naam; bv in "Hulp > Firefox aanbevelen(P)" -> "Hulp > Firefox aanbevelen (P)"

Oh, trouwens ook daarvan,
"Firefox aanbevelen(P)" -> "Firefox promoten"
ben je gelijk van de (P) af hierzo. 'aanbevelen' klinkt ook meer als een vriend iets aanbevelen ed. en daar gaat spreadfirefox.com niet echt alleen maar over.
Frank Fesevur
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 september 2004, 10:09
    unknown unknown

Bericht door Frank Fesevur »

Ik heb nogal een lijst met opbouwende kritiek. Zal ik deze hier posten of zit dat in het deel dat Martijn doet? Het zou zonde zijn als deze zaken nog in de offiele 1.0 release zitten. En aangezien die release gepland is voor 9-nov is er al bijna geen tijd meer.
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

Gooi hier maar neer. Geen idee of het op tijd wordt doorgevoerd in de FireFox 1.0-RC2-NL-nl

Als Mad Maks nog verder leest: Thunderbird 0.9-NL is wel wenselijk, zsm :)
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Hier is hij dan. Het zou zeer goed kunnen (ik weet het eigenlijk wel zeker :?) dat er dubbele meldingen bij zitten, maar liever 3x te veel, dan 1x te weinig...

-------------------------------------

Bladwijzers -> {willekeurige directory} -> "in tabbladen openen" staat (@) als hotkey.

In het context menu van de Bladwijzers staat allemaal (@) als hotkeys.

Eigenschappen van een Bladwijzer heeft als tabblad caption "Info(G)".

Bladwijzer -> "Bladwijzer van deze pagina maken". Op dit scherm staat "Naam(U)"

De extentionmanager heeft het over update en updaten (ook context menu). Zou ook prima "Bijwerken" kunnen zijn. En de tooltip van "controleer op updates voor uw extensies" zou dan "controleren of er nieuwe versies van uw extensies zijn" kunnen worden.

Het context-menu van de extention manager heeft het over "Bezoek homepage" van een extensie.

Het context-menu van de extention manager heeft het over "Verplaatsen naar bovenaan". Dit is niet echt fantastisch Nederlands. Is "Verplaats naar boven" niet voldoende of anders "Verplaats naar bovenkant"?

In ditzelfde menu zijn veel hotkeys gelijk (2x O, 2x U, 3x V)

De titel van de Download subscherm in het Voorkeuren scherm is een enkele "D" ipv "Downloads". Dit resulteert er ook in dat de downloadmanager geopend wordt dat deze ook alleen een "D" als caption heeft.

Hulp -> "Help Contents" is niet vertaald.

Hulp -> "For Internet Explorer users" is niet vertaald.

Hulp -> "Firefox aanbevelen (P)" is geen goede hotkey, kan niet gewoon een letter gekozen worden, of de tekst aanpassen in "promoten".

Hulp -> "Over Mozilla Firefox" werkt niet: XML ontleedfout

In het menu Ga staat Alt+Thuis als hotkey. Die toets heb ik niet op mijn toetsenbord zitten, wel een Alt+Home. Ook vind ik de "links pijltoets" en "rechts pijltoets" niet echt mooi. Alt+Links en Alt+Rechts lijkt mij beter.

In het menu Gereedschappen staat JavaScript Console. Als ik die open dan heet hij ineens JavaScript-paneel.

Voorkeuren - Geavanceerd: Bij "Bladeren met tabbladen" staat nog "bookmarks"

Menu Gereedschappen, het item heet "Uitbreidingen" maar verder wordt overal "Extensies" gebruikt. Ik lijkt mij ook handiger want dit blijft het dichtst bij het Engels en daardoor op de Engelstalige mozilla-site beter te vinden.

Ik weet dat dit eerder al is besproken (en weet niet precies wat de uitkomst van die discussie nu echt geworden is), maar ik blijf de termen webstek (website), bladerprogramma (browser) en Gereedschappen (Extra's) niet goed vinden. Ik kan me zo voorstellen dat dit bij reviews in bladen/sites tot opmerkingen gaat leiden (met name "webstek").

-------------------------------------
Plaats reactie